“Veilig werken begint met vertrouwen.”
Wanneer een medewerker wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag, is het essentieel dat er iemand is die de juiste begeleiding en ondersteuning biedt. Daarvoor is de vertrouwenspersoon.
Uw medewerkers kunnen bij een vertrouwenspersoon terecht met meldingen of klachten over ongewenste omgangsvormen, zoals:
Deze vormen van ongewenst gedrag komen binnen organisaties vaker voor dan men doorgaans vermoedt. Medewerkers die hiermee te maken krijgen, kunnen hierop korte of langere termijn zowel lichamelijk als psychisch onder lijden.
Natuurlijk mag u ervan uitgaan dat leidinggevenden en interne vertrouwenspersonen meldingen van ongewenst gedrag serieus nemen. Toch kan het voor medewerkers lastig zijn om hierover met hun direct leidinggevende of interne vertrouwenspersoon in gesprek te gaan.
Een externe vertrouwenspersoon biedt dan uitkomst. Deze deskundige verdiept zich in uw organisatie, werkt onafhankelijk en bekijkt elke situatie met een objectieve blik. Voor medewerkers vormt de externe vertrouwenspersoon een laagdrempelig en veilig aanspreekpunt.
Een vertrouwenspersoon is géén advocaat, politieagent of rechter. Wel biedt hij of zij een luisterend oor, emotionele steun en begeleiding bij het vinden van oplossingen. Daarbij is het van groot belang dat de vertrouwenspersoon kennis heeft van organisatiestructuren en beschikt over psychologische en therapeutische vaardigheden.
Een goede vertrouwenspersoon is sociaal en toegankelijk, geniet het vertrouwen van de medewerkers, houdt rekening met mogelijke emotionele reacties en gevolgen voor slachtoffers, en gaat zorgvuldig en discreet om met vertrouwelijke informatie.
Waarom ook voor uw organisatie een vertrouwenspersoon?
Neem gerust contact op.
Mijn gegevens
Betalingen – t.n.v. M.F. Reul
Social Media
Links
Plan uw route
Website door Triple.nl